Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Polski elektryczny samochód dostawczy. Na jakim etapie są prace?

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
W podstawowej konfiguracji napęd przekazywany jest na przednie lub tylne koła, a moc nominalna to 70 kW (95 KM).
W podstawowej konfiguracji napęd przekazywany jest na przednie lub tylne koła, a moc nominalna to 70 kW (95 KM). Materiały prasowe
Firmy Ennovation Technology oraz Autobox Innovation, należące do Grupy Zasada, finalizują prace nad polskim elektrycznym samochodem dostawczym, który jeszcze w 2023 roku zostanie poddany procesom homologacyjnym. Projekt realizowany jest w ramach konkursu „e-Van”, ogłoszonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR), którego celem było wyłonienie najlepszych propozycji stworzenia uniwersalnego pojazdu dostawczego z napędem elektrycznym.

Polski samochód dostawczy. Projekt poprowadzą polskie firmy

Ennovation Technology to startup technologiczny z szeroką ofertą usług skierowanych dla branży elektromobilności – dostarcza pełne zespoły napędowe dla elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych, a także odpowiada za integrację poszczególnych komponentów. Firma zajmuje się również konwersją aut spalinowych na elektryczne, produkuje baterie litowo-jonowe czy stacje ładowania. Autobox Innovation z kolei specjalizuje się w zabudowie samochodów ciężarowych, dostarczając auta dla wojska czy straży pożarnej. Doświadczenie obu zespołów poskutkowało stworzeniem trzech prototypów dostawczego samochodu elektrycznego, które teraz czeka końcowy etap przedprodukcyjny – homologacja.

Polski e-Van – dane techniczne

Auto wyposażone zostało w baterię o pojemności 120 kWh, która przekłada się na zasięg 325 km. Maksymalna moc ładowania prądem stałym wynosi 120 kW i obsługiwana jest przez uniwersalny standard CCS. Bateria litowo-jonowa oraz system jej zarządzania to dzieło inżynierów z firmy Ennovation Technology. Firma ta zajęła się także pełną homologacją układu bateryjnego.

W podstawowej konfiguracji napęd przekazywany jest na przednie lub tylne koła, a moc nominalna to 70 kW (95 KM). Mocniejszy wariant dysponuje dwusilnikowym napędem na obie osie, którego moc wynosi 140 kW (190 KM). W obu przypadkach, w razie zwiększonego obciążenia, moc może być chwilowo zwiększona dwukrotnie – kolejno do 140 i 280 kW (190 i 380 KM).

Zawieszenie zbudowane zostało w układzie niezależnym z dodatkowymi poduszkami pneumatycznymi przy przedniej i tylnej osi – takie rozwiązanie zwiększa komfort jazdy i umożliwia regulację wysokości prześwitu auta. Ładowność samochodu wynosi ponad tonę i został on przygotowany do homologacji z dopuszczalną masą całkowitą 3.5 tony. Plany uwzględniają również homologację z DMC 4.25 tony. Jest to zgodne z najnowszymi przepisami, które w przypadku samochodów elektrycznych uprawniają kierowców z prawem jazdy kategorii B do prowadzenia pojazdów ze zwiększonym DMC.

E-Van na swoim pokładzie zawiera układ e-PTO, dzięki któremu możliwe jest zasilanie specjalistycznego wyposażenia dodatkowego zamontowanego na pojeździe, bez konieczności stosowania osobnego generatora. Co więcej, pojazd pozwala też naładować inny samochód elektryczny, traktując baterię trakcyjną jak mobilny magazyn energii.

Kabina mieści dwa osobne fotele oferując 3 miejsca, a w środku nie zabrakło nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Centralnie umieszczony ekran o przekątnej 10 cali zarządza multimediami, wyświetla obraz z kamer 360 stopni i obsługuje Android Auto. Kierowca ma również do dyspozycji wirtualny zestaw wskaźników, przekazujący kluczowe dane dotyczące jazdy oraz informacje o pojeździe.

Polski samochód dostawczy. Jakie plany na przyszłość?

Po przejściu przez proces homologacji samochód będzie już gotowy, by wprowadzić go do produkcji seryjnej. Klienci, którzy są zainteresowani zakupem pojazdu to zarówno firmy państwowe, jak i prywatne. Mowa tu przykładowo o operatorach energetycznych, firmach kurierskich, logistycznych czy produkcyjnych. Modułowa konstrukcja z różnymi rodzajami zabudowy pozwala dostosować samochód do indywidualnych potrzeb i wymagań klientów oraz zróżnicowanych warunków użytkowania.

Maksymalna roczna produkcja e-Vana określona została na poziomie 1500 sztuk, a pierwsze auta zostaną przekazane klientom już w 2024 roku.

Jak podkreśla Mateusz Wach – prezes zarządu Ennovation Technology – na tym jednym projekcie ambicje firmy bynajmniej się nie kończą i deklaruje gotowość na realizację kolejnych.

od 12 lat
Wideo

Inauguracja metro roweru

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Polski elektryczny samochód dostawczy. Na jakim etapie są prace? - Motofakty

Wróć na nowasol.naszemiasto.pl Nasze Miasto