- Znak towarowy Europejskiego Dziedzictwa Kulinarnego, rozpoznawalne logo przedstawiające czapkę, otrzymało w tym tygodniu sześcioro lubuskich producentów żywności.
- To pierwsze lubuskie podmioty gospodarcze, które otrzymały prestiżowy certyfikat.
- Głównym celem regionów znajdujących się w Europejskiej Sieci Dziedzictwa Kulinarnego jest promocja rozwoju tradycyjnej i nowoczesnej żywności opartej na lokalnych surowcach.
- Województwo lubuskie przystąpiło do sieci w 2020 roku.
Sześcioro lubuskich producentów żywności z prestiżowym certyfikatem
W tym tygodniu wicemarszałek Stanisław Tomczyszyn wręczył prestiżowe certyfikaty sześciorgu lubuskim producentom żywności. Wśród nich, aż dwóch pochodzi z powiatu nowosolskiego.
- Piekarnia AnTers Arkadiusz Antczak z Jabłonowa w powiecie żagańskim
- Sad Solniki Irena Szron z Solnik w powiecie nowosolskim
- Manufaktura Dec Mirosław Dec Magdalena Dec z Karszyna w powiecie zielonogórskim
- Qzko Marcin Wojnowski z Siedliska w powiecie nowosolskim
- Fisch Net Małgorzata Koza i Grzegorz Koza z Wojnowa w powiecie zielonogórskim
- Sery Kosińscy Daria Kosińska z Siedlnicy w powiecie wschowskim
Logo białej czapki. "Mamy to"
Sześcioro lubuskich producentów może już oznaczać swoje produkty znakiem towarowym, który przedstawia białą czapkę kucharską na niebieskim tle, do tego dokładana jest nazwa regionu. "Wreszcie to mamy!!! Po wielu latach oczekiwań i starań wreszcie przyszedł ten czas, czas na nas, na Lubuskie. Dzięki zaangażowaniu i pomocy Departamentu Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, możemy pochwalić się i używać jako jedni z pierwszych w województwie Lubuskim europejskiego znaku „Dziedzictwo Kulinarne” - czytamy na profilu gospodarstwa Qzko.
– Znak jest ogólnie rozpoznawalny. Wpływa na markę i jakość. Nie dostaje takiego certyfikatu ktoś, kto dopiero wschodzi na rynek, ale działa dłużej i czymś się zasłużył, coś osiągnął w związku z tym, co robił. Ten znak świadczy o jakości produktu – podkreśla Marcin Wojnowski z gospodarstwa Qzko w Siedlisku. – To ukoronowanie całej naszej działalności.
– Ten znak świadczy o dobrej jakości oferowanych produktów – zapewnia Marcin Wojnowski i wyjaśnia, że o znak mogą starać się też restauracje, które będą oferować w menu potrawy z tych produktów regionalnych.
Radości z prestiżowego znaku nie ukrywają także właściciele Sadu Solniki. - Europejska Sieć Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego wkracza do województwa lubuskiego i od razu zaprasza do Solnik - małej miejscowości w gminie Kożuchów. Głównym celem regionów znajdujących się w Sieci jest promocja rozwoju tradycyjnej i nowoczesnej żywności opartej na lokalnych surowcach. Ważną kwestią jest ułatwienie turystom i pozostałym konsumentom dostępu do żywności produkowanej i przetwarzanej na bazie lokalnych i regionalnych surowców w całej Europie - czytamy na facebookowym profilu Sad Solniki, Słoneczny sad - soki 100% z Solnik.
Promocja lubuskich produktów w Europie
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego podaje, że koncepcja regionalnego dziedzictwa kulinarnego została opracowana i wprowadzona w Szwecji i na duńskiej wyspie Bornholm w 1995 roku. Zrzesza 46 regionów w Europie, w tym 11 województw w Polsce.
- Dzięki tej sieci lubuskie produkty znane będą nie tylko Lubuszanom, ale poznają je także turyści zagraniczni. Być może o lubuskich winach, będą rozprawiać we Francji, parmezanu pozazdroszczą Włosi, przetworów rybnych Skandynawowie a wędlinami i pieczywem zachwycać się będą w innych regionach Europy – tłumaczy wicemarszałek Stanisław Tomczyszyn na portalu Lubuskie.pl.
Cele Lubuskiej Sieci Dziedzictwa Kulinarnego:
- promocja lubuskich wyrobów i przetworów żywnościowych, dań i potraw regionalnych związanych z dziedzictwem kulinarnym regionu;
- rozwój i aktywizacja lokalnych producentów żywności wysokiej jakości;
- wzmocnienie tożsamości regionalnej;
- wskazanie miejsc, w których oferowane są produkty regionalne, wyróżniające się wysoką jakością;
- stymulowanie ruchu turystycznego poprzez rozwój atrakcyjności kulinarnej regionu;
- rozwój i wsparcie lubuskich małych i średnich przedsiębiorstw branży rolno-spożywczej oraz wzmacnianie ich konkurencyjności;
- zwiększenie zainteresowania konsumentów żywnością wysokiej jakości;
- wsparcie rozwoju sieci sprzedaży produktów tradycyjnych i regionalnych;
- tworzenie nowych miejsc pracy.
Zobacz też wideo: Triki kulinarne, które ułatwią życie
Źródło: x-news
Polub nas na fb
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?