Stowarzyszenie Przyjaciół Ziemi Otyńskiej. Promocja wiedzy i pamiątek po fabryce rowerów
Członkowie Stowarzyszenia Przyjaciół Ziemi Otyńskiej w niedzielę, 19 września zorganizowali Dzień Dziedzictwa Narodowego w Otyniu. Z tej okazji zebrano w jednym miejscu pamiątki po fabryce rowerów „Edelweiß", która działała w miejscowości do końca II wojny światowej. Udało się też nawiązać kontakt z potomkinią Deckerów, do których należała fabryka. W planie jest przygotowanie wydawnictwa dwujęzycznego na temat historii tego miejsca.
Okazuje się, że fabryka ta była głównym pracodawcą w mieście. Produkowano tutaj nie tylko rowery.
Różne pamiątki, zdjęcia, kopie pierwszych stron katalogów rowerów to wszystko można oglądać podczas wystawy. Jest też ekspozycja zdjęć o tematyce rowerowej autorstwa Adama Szewczykowskiego, który podkreślił w trakcie spotkania, że wykonał je na urządzeniach starszych od siebie. Nie musiał przekonywać, że zdjęcia maja o wiele większy urok, niż te wykonywane przez aparaty cyfrowe.
Fabryka rowerów z Otynia odżyła na wystawie. Na dawnych row...
Sebastian Smołaga z Nowej Soli. Pasjonat rowerów retro
Sebastian Smołaga z Nowej Soli jest pasjonatem rowerów retro. Na wystawę do Otynia przyjechał rowerem, który dwa dni wcześniej skończył samodzielnie odrestaurowywać. To wojskowy Truppenfahrrad z 1940 roku. Ma puszkę na maskę przeciwgazową, skrzynkę na granaty i spory bagażnik na plecak z amunicją.
Z historii fabryki rowerów w Otyniu
Paul Decker założył w Otyniu fabrykę rowerów „Edelweiß" w 1896 roku. Historię zakładu można poznać w książce "Otyń. Zarys dziejów", pod redakcją Tomasza Andrzejewskiego. Wiadomości przekazał podczas spotkania w Otyniu Sylwester Filipiak.
- W 1896 r. Paul Decker założył przy drodze wylotowej do Nowej Soli fabrykę rowerów – Edelweiss Fahrradfabrik, która wkrótce urosła do roli głównego pracodawcy w mieście. Wkrótce rozpoczęto tam także produkcję maszyn do szycia. W ramach rozwoju podjęto próby produkcji motocykli (ok. 1904) i samochodów (ok. 1906), jednak stosunkowo szybko zarzucono ten pomysł, skupiając się na rowerach - pisze Adam Górski. - Po zakończeniu I wojny światowej fabryka zatrudniała 72 osoby i produkowała 1500 sztuk rowerów tygodniowo, sprzedawanych na terenie całej Europy. Zakład funkcjonował do czasu splądrowania i zniszczenia przez wojska radzieckie w 1945 roku.
CZYTAJ TAKŻE:
ZOBACZ TAKŻE WIDEO: Koncert charytatywny dla Poli. Gra Młodzieżowa Orkiestra Dęta Elektryk (19.09.21)
Polub nas na fb
![emisja bez ograniczeń wiekowych](https://s-nsk.ppstatic.pl/assets/nsk/v1.221.5/images/video_restrictions/0.webp)
Grosicki kończy karierę, Polacy przed Francją czyli STUDIO EURO odc.5
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?