Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tak rząd zamierza walczyć z pijanymi kierowcami. Jak poprawić bezpieczeństwo na drogach?

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Teraz praktycznie każda kontrola drogowa wiąże się także z „dmuchaniem w balonik”.
Teraz praktycznie każda kontrola drogowa wiąże się także z „dmuchaniem w balonik”. Łukasz Kaczanowski
To, co się dzieje na polskich drogach, woła o pomstę do nieba – brak poszanowania dla przepisów i innych uczestników ruchu, szaleństwo, chamstwo i głupota, wyrażana też spożyciem alkoholu. Sytuację może uzdrowić od początku przyszłego roku drakońska podwyżka mandatów i grzywien sądowych.

Zobacz wideo: Nowe mandaty od straży miejskiej - mają większe uprawnienia

Na planowane przez rząd podwyżki mandatów wpłynęło zachowanie piratów drogowych – to im wszyscy zmotoryzowani, w tym jeżdżący zgodnie z przepisami, „zawdzięczają” to, że w razie jakiejś wpadki (taka może zdarzyć się przecież nieświadomie każdemu) będą musieli wyciągnąć z portfela znacznie wyższą kwotę niż dotąd.

- W Europie, tam gdzie kary są odczuwalne, poziom zagrożenia w ruchu drogowym jest zdecydowanie niższy niż w Polsce, a przepisy są w większości przestrzegane przez kierowców – uzasadnia racjonalność wprowadzenia wyższych kar Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

Najdroższy mandat wręczany przez policję zostanie podwyższony z 500 zł do 5 tys. zł, a w przypadku zbiegu wykroczeń – z 1 do 6 tys. Maksymalne grzywny sądowe wzrosną z 5 do 30 tys. zł.

Grzywna za jazdę po użyciu alkoholu (od 0,2 do 0,5 promila alkoholu we krwi), co jest wykroczeniem, wyniesie nie mniej niż 2,5 tys. zł lub sprawca trafi do aresztu. Osoba przyłapana na prowadzeniu w takim stanie roweru lub elektrycznej hulajnogi trafi do aresztu albo otrzyma grzywnę nie niższą niż 1 tys. zł. Ponowne takie samo wykroczenie w ciągu dwóch lat będzie skutkowało dwukrotnością kary.

Mniej wypadków, więcej nietrzeźwych

Od początku roku do 21 października na drogach województwa kujawsko-pomorskiego odnotowano 644 wypadki, w których 103 osoby straciły życie, a 700 zostało rannych. W porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego mamy o 61 wypadków mniej, o 4 mniej zabitych i o 42 rannych.

To też może Cię zainteresować

Ale więcej mamy tych, którzy jadą „pod wpływem”. Do końca października na drogach regionu zatrzymano ich 5039 – za wykroczenia (powyżej 0,2 promila alkoholu we krwi) i przestępstwa (powyżej 0,5). Pełne dane porównawcze z ten i ubiegły rok znane są dla ostatniego dnia września, a wynika z nich, że wzrost liczby kierowców zatrzymanych pod wpływem alkoholu wyniósł 5 proc., zaś po użyciu alkoholu aż o 40.

- Nasze apele o zachowanie trzeźwości nie trafiają do dużej grupy zmotoryzowanych. Wciąż widać też przyzwolenie społeczne dla tak nagannych zachowań. Szczególnie dużo tak zwanych wczorajszych kierowców, czyli po użyciu alkoholu, zatrzymujemy podczas akcji „Trzeźwy poranek”, zaś mocno pijanych podczas akcji „Trzeźwe popołudnie” – mówi kom. Robert Jakubas z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy.

Cały czas zwiększana jest liczba przesiewowych badań trzeźwości. W ubiegłym roku, gdy intensywnie rozwijała się pandemia, policja ograniczyła je w obawie o ryzyko zarażenia. Teraz praktycznie każda kontrola drogowa wiąże się także z „dmuchaniem w balonik”.

Kary ostro w górę

Komisarz Jakubas przypomina, że obecnie za jazdę po użyciu alkoholu na miejscu odbierane jest prawo jazdy, a sprawa kierowana jest do rozpatrzenia przez sąd, bowiem ten musi obligatoryjnie orzec o czasowym zatrzymaniu uprawień do kierowania pojazdami mechanicznymi.

To też może Cię zainteresować

W przypadku rowerzysty lub użytkownika elektrycznej hulajnogi sprawa kończy się na postępowaniu mandatowym (300 zł). Jeśli stężenie napoju wyskokowego u rowerzysty lub e-hulajnogisty jest wyższe niż 0,5 promila, wtedy karany jest 500-złotowym mandatem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Tak rząd zamierza walczyć z pijanymi kierowcami. Jak poprawić bezpieczeństwo na drogach? - Gazeta Pomorska

Wróć na zielonagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto