Podnosi się poziom wody w Odrze. W Głogowie jest już powyżej stanu ostrzegawczego. Jak wygląda sytuacja w Nowej Soli?

Stan Odry w Głogowie, 23 czerwca 2020 r.
Stan Odry w Głogowie, 23 czerwca 2020 r. Kacper Chudzik/glogow.naszemiasto.pl
- Obserwujemy sytuację, jesteśmy na bieżąco. Zapory w nowosolskim porcie stawiane są powyżej pięciu metrów - uspokaja Ewa Batko, rzecznik prasowa urzędu miejskiego w Nowej Soli.

Wzrost poziomu wody w Odrze po ostatnich deszczach

- Na Odrze przemieszcza się fala wezbraniowa, której czoło znajduje się się na wysokości Brzegu. Stan wody wynosi 566 cm, 36 cm powyżej stanu alarmowego - poinformowało IMGW-PIB METEO POLSKA na Twitterze w środę, o godz. 9.

- Stany wód na wodowskazach środkowej Odry (poniżej ujścia Nysy Kłodzkiej) układają się w strefie stanów lokalnie średnich, wysokich, ostrzegawczych (Trestno, Brzeg Dolny, Głogów) i alarmowych (Brzeg, Oława, Ścinawa) - czytamy w komunikacie wydanym przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu w środę. Pełna treść raportu wydanego w środę rano do przeczytania: Informacja o sytuacji meteorologiczno - hydrologicznej

Prognozy są bardziej optymistyczne niż jeszcze wczoraj.

Wodowskaz na Odrze w Oławie przed południem w środę pokazywał 605 cm. - Woda przybiera około 2 cm na godzinę. Fala wezbraniowa dotrze do Oławy dziś w godzinach popołudniowych. Prognozy są bardziej optymistyczne niż jeszcze wczoraj. Mówią, że Odra osiągnie poziom 630 centymetrów, to o 10 centymetrów mniej niż prognozowano wcześniej - powiedział portalowi GazetaWroclawska.pl Zbigniew Golemo z biura bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego w Starostwie Powiatowym w Oławie.

Stan Odry w Nowej Soli

W środę do południa poziom Odry w Nowej Soli wyniósł 361 centymetrów. - Stan ostrzegawczy dla Nowej Soli to 4 metry, stan alarmowy 4,50. Obserwujemy sytuację, jesteśmy na bieżąco. Zapory w nowosolskim porcie stawiane są powyżej 5 metrów. Spokojnie, nie podgrzewajmy atmosfery - uspokaja Ewa Batko, rzecznik prasowa urzędu miejskiego w Nowej Soli.

Spokojnie, nie podgrzewajmy atmosfery.

- Sytuacja jest na bieżąco monitorowana. W powiecie nowosolskim nie ma zagrożenia powodziowego - zapewnia też Anna Chyła, rzecznik prasowa starostwa powiatowego w Nowej Soli.

Laguna w końcu może wypływać z Nowej Soli w rejsy

Taki poziom wody w Odrze to nareszcie dobra informacja dla Stowarzyszenia Odra dla Turystów, które zajmuje się organizacją rejsów statków Zefir i Laguna. – Cieszę się, że woda przyszła i mam nadzieję, że utrzyma się przez dłuższy okres czasu – podkreśla szef stowarzyszenia Łukasz Kozłowski. – Powodziowo wiadomo, nic nam nie grozi. To nie są takie poziomy wód, żeby miało wydarzyć się coś złego, chyba, że będzie mocno padać.

Łukasz Kozłowski ma nadzieję, że ten rok będzie bardziej deszczowy niż w latach ubiegłych. Podkreśla, że turystyka wodna jest tylko jedną z dziedzin, która ucierpiała z powodu suszy.

Rok temu latem nie widzieliśmy deszczu, zimą nie było śniegu. W końcu wracamy do normalności. Ale to nie znaczy, że już sprawę suszy mamy załatwioną.

– Z 5 - 6 lat temu było deszczowe lato. Ale rok temu latem nie widzieliśmy deszczu, zimą nie było śniegu. W końcu wracamy do normalności. Ale to nie znaczy, że już sprawę suszy mamy załatwioną – zauważa Ł. Kozłowski.

Nasz rozmówca zapewnia, że sytuację śledzi na bieżąco i tak też będzie reagować. - Jeśli zamkną nam szlak żeglowny będziemy musieli się dostosować. Ale nie przewiduję takiego scenariusza. Jestem na razie spokojny. Wystąpiło naturalne wezbranie wody - podkreśla.

Zbiorniki retencyjne na Dolnym Śląsku gotowe na przyjęcie wody

- Według najnowszych prognoz podawanych przez IMGW-BIP kulminacyjna fala wezbraniowa (która dzięki pracy między innymi zbiorników retencyjnych w górnych odcinkach dopływów Odry jest spłaszczona) dotrze do Wrocławia w czwartek, 25.06.2020 r., około południa. Sytuacja jest stabilna i nie ma zagrożenia przerwania lub przelania się wody przez wały Odry, ani innych rzek w rejonie Wrocławia - zapewnia Anna Tarka, rzecznik prasowa Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu.

RZGW informuje, że gigantyczny zbiornik przeciwpowodziowy w Raciborzu jest już oddany do użytkowania. Ma chronić około 2,5 mln osób przed falą powodziową z górnej Odry. - Dzięki temu możemy czuć się bardziej bezpieczni. Chciałbym podziękować wszystkim służbom w terenie, które cały czas są w gotowości i wzajemnie współpracują. Wszystkie jazy są położone, żeby zapewnić swobodny przepływ wód. Te wszystkie jazy i zastawki jeszcze przed chwilą piętrzyły wodę, żeby nawodnić tereny rolnicze. Ta sytuacja pokazuje nam też jak bardzo kapryśna jest woda, ponieważ kilka tygodni temu mówiliśmy o zagrożeniu suszą, natomiast dzisiaj mówimy o niebezpieczeństwach fali wezbraniowej - mówił w poniedziałek, 22 czerwca Przemysław Daca, Prezes Wód Polskich, cytowany w komunikacie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej.

Ta sytuacja pokazuje nam też jak bardzo kapryśna jest woda, ponieważ kilka tygodni temu mówiliśmy o zagrożeniu suszą, natomiast dzisiaj mówimy o niebezpieczeństwach fali wezbraniowej.

Z informacji RZGW wynika, że zbiorniki retencyjne będące w administracji tej instytucji są przygotowane do ewentualnego przepuszczenia wód wezbraniowych. "Zbiorniki posiadają wolne pojemności powodziowe i dodatkowe z wyjątkiem zbiorników Otmuchów, Nysa, Sosnówka, Pilchowice i Złotniki, które piętrzą w strefie pojemności powodziowej. Zbiorniki pracują w normalnym trybie eksploatacji i gromadzą nadmiar dopływającej wody. Dopływy do zbiorników kształtują się w strefie stanów średnich i wysokich. Urządzenia upustowe są drożne, urządzenia manewrowe są sprawne. Poldery przeciwpowodziowe nie piętrzą wody. Wszystkie zbiorniki pracują zgodnie z instrukcjami gospodarowania wodą" - napisano w komunikacie.