Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pacjenci żalą się, że lekarze nie mają dla nich czasu. Są wyniki badań prof. Zbigniewa Izdebskiego

Leszek Kalinowski
Leszek Kalinowski
Wideo
od 16 lat
Prof. dr hab. Zbigniew Izdebski przedstawił wyniki badań, przeprowadzonych w placówkach zdrowia w całej Polsce. Jakich zmian oczekują pacjenci, ale także lekarze, pielęgniarki?

Jakich zmian oczekują pacjenci, ale także lekarze, pielęgniarki? O to między innymi pytano podczas badania „Humanizacja procesu leczenia i komunikacja kliniczna pomiędzy pacjentem a personelem medycznym przed i w czasie pandemii COVID-19” – projektu realizowanego przez zespół badawczy pod kierownictwem prof. dr hab. Zbigniewa Izdebskiego z Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz Uniwersytetu Warszawskiego, a sfinansowanego w ramach grantu Agencji Badań Medycznych (ABM). Projekt objął 114 jednostek ochrony zdrowia z całej Polski.

- Aktywnie brali w nim udział również pacjenci i pracownicy Szpitala Uniwersyteckiego w Zielonej Górze – mówi Robert Kowalik z biura zarządu zielonogórskiej lecznicy.

Konferencja naukowa, której tematem była prezentacja wyników badania „Humanizacja procesu leczenia i komunikacja kliniczna pomiędzy pacjentem a personelem medycznym przed i w czasie pandemii COVID-19” – projektu realizowanego na Uniwersytecie Warszawskim przez zespół badawczy pod kierownictwem prof. dr hab. Zbigniewa Izdebskiego, a sfinansowanego w ramach grantu Agencji Badań Medycznych (ABM).

Pacjenci żalą się, że lekarze nie mają dla nich czasu. Są wy...

Przebadano prawie 6 tysięcy osób

W sumie uczestniczyło w nim 5.925 osób, lekarzy, pielęgniarek, ratowników medycznych i innych pracowników ochrony zdrowia oraz pacjentów. W czwartek w Szpitalu Uniwersyteckim w Zielonej Górze prof. Zbigniew Izdebski wraz z zaproszonymi gośćmi przedstawił wyniki projektu, podobne spotkanie odbędzie się w piątek w szpitalu w Gorzowie Wielkopolskim.

- W Polsce świadomość dotycząca humanizacji medycyny w pewnych grupach jest duża. Natomiast jest znacznie trudniej, kiedy chcemy dostrzec to, na ile te idee mogą przekładać się na praktykę życia codziennego – podkreślał prof. Zbigniew Izdebski, kierownik Katedry Biomedycznych Podstaw Rozwoju i Seksuologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz szef Katedry Humanizacji Medycyny i Seksuologii Collegium Medicum Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Konferencja naukowa, której tematem była prezentacja wyników badania „Humanizacja procesu leczenia i komunikacja kliniczna pomiędzy pacjentem a personelem
Konferencja naukowa, której tematem była prezentacja wyników badania „Humanizacja procesu leczenia i komunikacja kliniczna pomiędzy pacjentem a personelem medycznym przed i w czasie pandemii COVID-19” – projektu realizowanego na Uniwersytecie Warszawskim przez zespół badawczy pod kierownictwem prof. dr hab. Zbigniewa Izdebskiego, a sfinansowanego w ramach grantu Agencji Badań Medycznych (ABM). Jacek Katos

Pacjenci mówią: lekarze nie mają dla nas czasu podczas wizyt

Wyniki badania wskazują, że dla pacjentów najważniejsza jest jasna i zrozumiała komunikacja z pracownikami ochrony zdrowia (43 proc. respondentów), 38 proc. z nich wskazuje, że ma potrzebę, aby pracownicy poświęcili im czas i ich wysłuchali.
Z kolei personel medyczny i niemedyczny na pierwszym miejscu stawia staranność i dokładność wykonywanych zadań (49 proc. badanych). Jednak pielęgniarki najwyżej cenią indywidualne podejście do pacjenta (52 proc.).
Największym utrudnieniem dobrej relacji między personelem medycznym a pacjentem jest w opinii tych drugich brak wystarczającej ilości czasu (43 proc.), a według pracowników ochrony zdrowia nadmierna biurokracja (45 proc.). Pielęgniarki wskazywały na zbyt mała liczbę personelu (50 proc.), a ratownicy medyczni – postawę roszczeniową pacjenta lub jego rodziny (51 proc.).

Konferencja naukowa, której tematem była prezentacja wyników badania „Humanizacja procesu leczenia i komunikacja kliniczna pomiędzy pacjentem a personelem
Konferencja naukowa, której tematem była prezentacja wyników badania „Humanizacja procesu leczenia i komunikacja kliniczna pomiędzy pacjentem a personelem medycznym przed i w czasie pandemii COVID-19” – projektu realizowanego na Uniwersytecie Warszawskim przez zespół badawczy pod kierownictwem prof. dr hab. Zbigniewa Izdebskiego, a sfinansowanego w ramach grantu Agencji Badań Medycznych (ABM). Jacek Katos

Potrzebne są zmiany w kształceniu lekarzy, pielęgniarek, ratowników medycznych

Tymczasem wiadomo, że dobra relacja pomaga w skuteczności leczenia. Pandemia koronawirusa spowodowała pogłębienie dyskomfortu i problemy psychiczne nie tylko pacjentów. Podwyższony poziom stresu zgłaszało 64 proc. pacjentów, 50 proc. lekarzy, 58 proc. pielęgniarek oraz 57 proc. ratowników medycznych. To także nie jest bez znaczenia w kontekście dobrej komunikacji pacjent – personel.
Na Uniwersytecie Zielonogórskim przyszli lekarze kształceni są także w zakresie humanizacji medycyny. To tu powstała pierwsza w Polsce Katedra Humanizacji Medycyny. Ministerstwo zdrowia zapowiada zmiany w kształceniu studentów, którzy będą mieli przedmioty związane z tym, jak podchodzić do pacjenta, by czuł się on komfortowo i odpowiednio zaopiekowany, czuł empatię ze strony lekarza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowasol.naszemiasto.pl Nasze Miasto