Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowe pociągi elektryczne trafią na trasę z Nowej Soli do Poznania

Redakcja
pociągi z Nowej Soli do Poznania
pociągi z Nowej Soli do Poznania arch. Polskapresse / zdj. ilustracyjne
Po koniec 2014 roku trasę z Nowej Soli do Poznania obsługiwać będzie nowy pociąg elektryczny, zamówiony przez lubuski samorząd - poinformował we wtorek PAP rzecznik zarządu woj. lubuskiego Michał Iwanowski. Drugi skład ma trafić do tego regionu w 2015 roku.

Umowa na zakup dwóch elektrycznych pociągów została podpisana pod koniec ub. roku w Szczecinie w ramach tzw. Zachodniej Grupy Zakupowej, obejmującej Lubuskie i Zachodniopomorskie. Grupa zmierza kupić 14 pociągów elektrycznych – dwa z nich będą własnością woj. lubuskiego. Oba pociągi będą dzierżawione Lubuskiemu Zakładowi Przewozów Regionalnych.

Zamówienie dotyczy pociągów typu 31WE Impuls, produkowanych przez NEWAG SA z Nowego Sącza. W przypadku Lubuskiego będą to pierwsze zespoły elektryczne w taborze kolejowym regionu.

Zakup nowych składów jest możliwy dzięki unijnym funduszom z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dwa pociągi przeznaczone dla Lubuskiego będą kosztowały łącznie 42,8 mln zł brutto, z czego 24,4 mln zł wyniesie dofinansowanie z UE.

„Pierwotnie zakładano dofinansowanie ze środków unijnych na poziomie 50 proc., jednak pod koniec września 2013 r. ówczesne Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zwiększyło je do 70 proc. Oznacza to dla samorządu lubuskiego oszczędności rzędu 6,9 mln zł na wkładzie własnym” - powiedział Iwanowski.

Cały projekt Zachodniej Grupy Zakupowej pn. „Zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich organizowanych przez Województwa: Lubuskie i Zachodniopomorskie” opiewa na blisko 300 mln zł brutto. Część kupionych w ramach tego projektu Impulsów z NEWAGU trafiło już na tory w woj. zachodniopomorskim.

W przyszłym tygodniu zaplanowane jest spotkanie przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego w Zielonej Górze z przedstawicielami NEWAG SA. Na spotkaniu zostaną ustalone szczegóły techniczne nowego taboru, zamówionego przez Lubuskie, oraz szczegóły dostawy – wyjaśnił Iwanowski.

Lubuskie posiada obecnie 16 pojazdów szynowych – tzw. szynobusów o napędzie spalinowym. Wszystkie są użytkowane przez Przewozy Regionalne do obsługi połączeń regionalnych i z ościennymi regionami.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowasol.naszemiasto.pl Nasze Miasto