Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jest szansa, że udręki pasażerów się skończą! Rusza przerwany remont odcinka kolejowego Czerwieńsk - Zbąszynek

Leszek Kalinowski
Leszek Kalinowski
Modernizacja linii kolejowej Czerwieńsk - Zbąszynek utrudnia podróż do  stolicy Polski czy stolicy Wielkopolski wielu Lubuszanom
Modernizacja linii kolejowej Czerwieńsk - Zbąszynek utrudnia podróż do stolicy Polski czy stolicy Wielkopolski wielu Lubuszanom Marusz Kapała, Leszek Kalinowski WS
To dobra wiadomość dla Lubuszan. Niebawem ruszą przerwane prace remontowe na odcinku kolejowym Czerwieńsk – Zbąszynek. Wyłonienie w środę, 5 października, wykonawcy na dokończenie robót oznacza, że jest szansa na powrót pociągów na tory. Kiedy?

- Jestem warszawiakiem z urodzenia, a obecnie szczęśliwym Lubuszaninem, mieszkającym w Zielonej Górze i często podróżującym do stolicy pociągiem. Od 2,5 roku, jak wszyscy pasażerowie linii w kierunku Poznania, jestem zmuszony do korzystania z zastępczej komunikacji autobusowej na odcinku Zielona Góra - Zbąszynek, co znacząco obniża komfort podróży i powoduje jej wydłużenie – napisał do nas pan Michał. - Powodem konieczności przesiadki z autobusu zastępczego do pociągu i odwrotnie jest remont 40-kilometrowego odcinka pomiędzy Czerwieńskiem i Zbąszynkiem, który trwa od marca 2020 roku. Planowane pierwotnie zakończenie inwestycji miało mieć miejsce w grudniu 2020 roku!

Modernizacja linii kolejowej Czerwieńsk - Zbąszynek

Nie tylko dla pana Macieja to jakiś absurd. Telefonów, emaila przychodzi do redakcji w tej sprawie wiele. Zwłaszcza starsze osoby narzekają na utrudnienia i uciążliwości. Bo przesiadki z ciężkimi walizkami nie są niczym przyjemnym.
- Poza tym, np. zapraszając znajomych, mieszkających w Warszawie lub w innych częściach Polski jest mi zwyczajnie wstyd, że Zielona Góra jawi się jako zadupie komunikacyjne (przepraszam za kolokwializm), a przejazd odbywa się na warunkach sprzed 30 lub więcej lat – dodaje pan Michał i pyta, co dalej z remontem, bo trwa i trwa. A właściwie od kilku miesięcy nic się nie dzieje…
Przypomnijmy, że inwestycja nie przebiegała zgodnie z planem. PKP PLK odstąpiły od umowy z wykonawcą modernizacji linii Zbąszynek – Czerwieńsk z winy wykonawcy. Mimo zapewnionego wsparcia zamawiającego i wykorzystania wszystkich zapisanych w kontrakcie możliwości, firma, wybrana zgodnie z obowiązującymi procedurami, nie wywiązywała się z harmonogramu i wykazywała zbyt małe zaangażowanie przy realizacji prac.
Trzeba było znaleźć kolejnego wykonawcę, który dokończy przerwaną inwestycję. Okazało się jednak, że by to zrobić, należy wydać na to zadanie większe pieniądze.

Dofinansowania do remontu odcinka Czerwieńsk - Zbąszynek

- Z uwagi na współfinansowanie projektu z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubuskiego konieczne są ustalenia z Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubuskiego dotyczące zmiany - zwiększenia finansowania inwestycji – informował Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP PLK.
Jak wyglądała sprawa dofinansowań? 11 grudnia 2018 r. Zarząd Województwa Lubuskiego przyznał 59 mnl zł dofinansowania na realizację projektu pt. „Modernizacja linii kolejowej nr 358 Zbąszynek - Gubin na odcinku Zbąszynek -Czerwieńsk - II
etap”, którego beneficjentem jest PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Projekt miał zostać zrealizowany do 31 marca br. W sierpniu 2019 r. został podpisany aneks do umowy, który zwiększył dofinansowanie projektu na 90 mln zł, przy jednoczesnym
zachowaniu terminu zakończenia jego realizacji przez PKP PLK. W marcu br. został ponownie podpisany aneks do umowy, ponownie zwiększający kwotę dofinansowania już do 111 mln zł! Jednocześnie wydłużono termin zakończenia inwestycji do 31 grudnia br.

Na stacjach Babimost i Sulechów nic się nie działo, ale trwała wymiana szyn

Oprócz tego Zarząd Województwa Lubuskiego zdecydował o przekazaniu oszczędności wynikających z przeprowadzonych postępowań przetargowych przez innych beneficjentów, którzy otrzymali dofinansowanie z LRPO do dyspozycji PKP PLK S.A. Szacowana kwota tych oszczędności to około 1 mln zł.
By dokończyć inwestycję, brakowało jeszcze 3,9 mln zł.
- Zarząd PKP PLK podjął uchwałę o dołożeniu brakującej kwoty – mówi Kazimierz Łatwiński, radny wojewódzki i doradca wojewody ds. gospodarki i infrastruktury kolejowo-drogowej. – W środę, 5 października, odbędzie się oficjalne wyłonienie wykonawcy, a po paru dniach, po dopełnieniu formalności, podpisanie umowy.
Na realizację prac, które umożliwią wznowienie kursowanie pociągów, wybrana firma będzie mieć 80 dni od daty podpisania umowy, natomiast na zakończenie wszystkich robót – 174 dni.
Jak dodaje Kazimierz Łatwiński, przerwa w prowadzeniu inwestycji, nie oznaczała, że braku prac na torach.
- W ostatnich trzech miesiącach wymieniane były szyny. Ale tego mieszkańcy pewnie nie widzieli, bo na stacjach w Sulechowie i Babimoście rzeczywiście nic się nie działo. Tu potrzebne było rozstrzygniecie przetargu i wyłonienie wykonawcy – mówi K. Łatwiński.
Na wymianę szyn i uzupełnienie trakcji (ukradziono 23-kilomterowy odcinek trakcji) były oddzielne przetargi.
Kiedy zatem możemy spodziewać się powrotu pociągów na tory? Bezpiecznie chyba mówić o pierwszym kwartale przyszłego roku. Bo przewoźnicy muszą mieć pewność, że inwestycja została doprowadzona do końca.

Modernizacja linii kolejowej Czerwieńsk - Zbąszynek utrudnia podróż do  stolicy Polski czy stolicy Wielkopolski wielu Lubuszanom
Modernizacja linii kolejowej Czerwieńsk - Zbąszynek utrudnia podróż do stolicy Polski czy stolicy Wielkopolski wielu Lubuszanom Marusz Kapała, Leszek Kalinowski WS

Remont odcinka Czerwieńsk - Zbąszynek był konieczny

Do tej pory na ok. 43 km odcinku są m.in. nowe podkłady i uzupełniona podsypka, częściowo wyremontowano przepusty i przejazdy kolejowo-drogowe (np. w Babimoście, Sulechowie i Czerwieńsku). Postępuje wymiana szyn na szlakach Zbąszynek – Babimost i Babimost – Sulechów.
Efektem inwestycji będzie większy komfort i lepszy dostęp do kolei. Pociągi sprawniej pojadą między Zbąszynkiem a Czerwieńskiem z prędkością 120 km/h w ok. 30 min, o ok. 6 min krócej niż przed rozpoczęciem prac. Bezpieczeństwo zwiększy przebudowa blisko 30 przejazdów kolejowo-drogowych. Stan infrastruktury przed remontem, był już taki, że bez inwestycji na linii byłoby wiele ograniczeń prędkości, skutkujących wydłużaniem czasu przejazdu.
Zobacz - remont odcinka Czerwieńsk - Zbąszynek

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na zielonagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto