Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dworzec PKP w Mikulczycach i Biskupicach mogą być wyburzone. Poznajcie ich historię

Maria Olecha
Przez stację Borsigwerk Bahnhof przejeżdżał pociąg kursujący z Bytomia do Berlina. Podróż z Biskupic do Gliwic trwała 50 minut
Przez stację Borsigwerk Bahnhof przejeżdżał pociąg kursujący z Bytomia do Berlina. Podróż z Biskupic do Gliwic trwała 50 minut arc. UM w Zabrzu
Dworce w Mikulczycach i Biskupicach będą zburzone. Wybraliśmy się na spacer po tych zabytkach techniki. Przez Biskupice przejeżdżał "latający Ślązak".

Wiecie, że przez stację PKP w Biskupicach przejeżdżał kiedyś "latający Ślązak"? Pociąg z Bytomia do Berlina rozpędzał się do 160 km/h. Kiedy w latach 30. XX wieku dosłownie przelatywał przez biskupicki dworzec, na peronie stały tłumy. Mieszkańcy przychodzili specjalnie po to, aby zobaczyć "latającego Ślązaka", który trasę z sąsiedniego Bytomia do stolicy Niemiec pokonywał w 4 godziny i 25 minut.

A z Mikulczyc jeszcze w 1994 roku mogliśmy dojechać pociągiem do Brynku i Pyskowic.

- To jeden z najładniejszych przedwojennych zabrzańskich dworców. Był ozdobą dzielnicy, obok ratusza i kościoła św. Wawrzyńca - mówi o zabytkowym dworcu PKP w Mikulczycach Dariusz Walerjański, historyk.

Z równym sentymentem wspomina dworzec PKP w Biskupicach. Jest poruszony informacją o planach PKP dotyczących wyburzenia obiektów.

- To zabytki techniki, które na przykład w Niemczech są odnawiane i udostępniane turystom - podkreśla.

Do jesieni dworzec w centrum miasta ma być wyremontowany

Wybraliśmy się na spacer po kolejowych zabytkach, które niebawem zostaną zrównane z ziemią. Tak zdecydowały władze PKP. Grunty zostaną wystawione ne sprzedaż. Budynek stacji w Mikulczycach jest imponujący. Wyróżnia się na pierwszy rzut oka wysokością (ma trzy kondygnacje) i modernistycznym stylem.

Budynek mikulczyckiego dworca został wzniesiony w 1928 roku. Kilka lat później go rozbudowano. Co ciekawe, hala główna jest poniżej peronu. Zatem pasażerowie czekający w hali widzieli zawsze z okien koła pociągu.

- To, co jest charakterystyczne dla tego budynku to hala dworca, której część jest podtrzymywana przez kolumny o przekroju ośmioboku - opowiada Dariusz Walerjański.

Architekt Tomasz Malkowski o modernistycznym dworcu PKP w Zabrzu

Dworzec PKP w Biskupicach jest znacznie starszy. Wzniesiono go w 1872 roku. Symetryczny budynek nie wyróżniał się niczym szczególnym.

- XIX-wieczne dworce wyglądały bardzo podobnie. Ten w Biskupicach przypominał dawny dworzec główny w Zabrzu, ten który istniał do czasu wyburzenia w PRL-u - opowiada Walerjański.

- Na ścianie łównej była rozeta, elementem dekoracyjnym była ceglana fasada, a w środku znajdowały się piece kaflowe - kontynuuje historyk.

Kiedy wybudowano dworzec, w Biskupicach mieszkało ok. 6 tysięcy mieszkańców. Ludzie jeździli do Gliwic i Pyskowic. Podróż pociagiem do Gliwic trwała... 50 minut!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na zabrze.naszemiasto.pl Nasze Miasto