Opis projektu:
28 uczestników - z Polski (14) i Ukrainy (14) - całą zaplanowaną trasę pokonuje na rowerach.
Dzień 1 – 11 lipca 2011 r.
Przyjazd do Iwano-Frankiwska, zakwaterowanie grupy polskiej. Spotkanie z Ukraińskimi uczestnikami projektu oraz władzami i merem miasta. Rozpoczęcie zajęć integracyjnych, podczas których uczestnikom przedstawione zostaną cele projektu. Dokonany zostanie podział uczestników na grupy tematyczne (kulturową, historyczną i językową) oraz zespoły rowerowe (zespół I „Orły”, zespół II „Sokoły”).
Dzień 2 – 12 lipca 2011 r.
Pobyt w Iwano-Frankiwsku. Podczas przygotowania rowerów i sprzętu do rajdu, uczestnicy projektu będą poznawali jak nazywają się w języku sąsiada różne części i przedmioty. Zapoczątkują powstanie słownika pojęć związanych z turystyką rowerową. Po południu będą zwiedzali zabytki Iwano-Frankiwska i poznawali historię miasta. Wieczorem wspólnie spędzą czas na grze i śpiewie.
Dzień 3 – 13 lipca 2011 r.
W tym dniu uczestnicy projektu będą zwiedzali okolice Iwano-Frankiwska. Poznając mijane wsie i małe miasteczka będą mieli za zadanie zapamiętać ciekawe miejsca, zabytki, osoby itd. W godzinach popołudniowych odbędzie się konkurs rysunkowy pod tytułem „Ukraińskie klimaty”.
Dzień 4 – 14 lipca 2011 r.
Uczestnicy projektu zwiedzą liczne zabytki miasta Halicza z zamkiem króla Kazimierza Wielkiego z XIV na czele i poznają historię tego regionu. W pobliskiej wsi Kryłos zapoznają się z dawnymi budowlami zgromadzonymi w skansenie budownictwa drewnianego. Młodzież pozna pochodzenie nazwy regionu Galicja. Popołudniu odbędą się zabawy sportowe i turniej piłki nożnej.
Dzień 5 – 15 lipca 2011 r. Przejazd z Iwano-Frankiwska do Stryja
W Stryju uczestnicy projektu poznają historię tego królewskiego miasta oraz zobaczą ważniejsze zabytki. Zapoznają się z biografią i twórczością urodzonego w Stryju Kornela Makuszyńskiego. Przy wieczornym ognisku nauczą się tańczyć ukraiński taniec ludowy.
Dzień 6 – 16 lipca 2011 r. Przejazd ze Stryja do Sambora
Po przyjeździe do Sambora uczestnicy zapoznają się z historią miasta. Ukraińscy uczestnicy projektu opowiedzą wybrane przez siebie legendy, a Polscy uczestnicy przedstawią scenkę na podstawie jednej z nich.
Dzień 7 – 17 lipca 2011 r. Przejazd z Sambora przez przejście graniczne Krościenko-Smolnica do Ustrzyk Dolnych
Podczas tego etapu uczestnicy projektu będą poznawali znajdujące się na trasie przejazdu liczne zabytkowe drewniane budowle sakralne tj. cerkwie, kościoły i synagogi. Wieczorem odbędzie się konkurs polegający na szukaniu słów podobnie brzmiących w języku ukraińskim i polskim.
Dzień 8 – 18 lipca 2011 r. Przejazd Ustrzyk Dolnych do Strzyżowa
Na trasie danego etapu uczestnicy projektu poznają najstarsze ośrodki górnictwa naftowego w Polsce i tym samy na świecie. W Dydni młodzież styka się z działalnością miejscowych artystów ludowych z różnych dziedzin, tj.: literackiej, rzeźbiarskiej i rękodzieła malarskiego. Podczas wieczornego ogniska uczniowie poznają biografię Ignacego Łukasiewicza.
Dzień 9 – 19 lipca 2011 r. Przejazd ze Strzyżowa do Brzeska
Przejeżdżając przez określone miejscowości etapu, uczestnicy odwiedzają mijane zachodniogalicyjskie cmentarze z okresu I wojny światowej, poznają także historię Galicji splecioną z literacką postacią dobrego wojaka Szwejka. We wsi Skurowa młodzież będzie rozwiązywała ciekawostkę ortograficzną dotyczącą tej nazwy miejscowej. Wieczorem uczestnicy projektu poznają dzieje Brzeska od prehistorii do czasów współczesnych.
Dzień 10 – 20 lipca 2011 r. Przejazd z Brzeska do Łaz k. Krakowa
W Bochni uczestnicy projektu poznają historię najstarszego zakładu przemysłowego w Europie, kopalni soli „Bochnia” oraz legendę o pierścieniu Świętej Kingi. W Niepołomicach uczestnicy zobaczą rezydencją królów polskich Zamek Królewski, który nazywany jest "drugim Wawelem". Po kolacji uczniowie poznają legendy związane z mijanymi miejscowościami, Ojcowskim Parkiem Narodowym i pobliskim Krakowem.
Dzień 11 – 21 lipca 2011 r. Przejazd do Krakowa
Młodzież, zwiedzając Stołeczne Królewskie Miasto Kraków, pozna bogatą, wielowiekową historię. Zobaczy Wawel ze Smoczą Jamą, Rynek Główny z przyległymi uliczkami, dzielnicę Kazimierz z architekturą żydowską oraz Kopiec Kościuszki. Przy wieczornym ognisku, poznając krakowskie tradycje, uczestnicy nauczą się tańczyć krakowiaka, wykonają Hejnał Mariacki, odegrają Harce Lajkonika oraz przedstawią scenkę z legendy o smoku wawelskim i szewczyku Skubie.
Dzień 12 – 22 lipca 2011 r. Przejazd z Łaz k. Krakowa do Siedlec k. Częstochowy
Jadąc Jurajskim Rowerowym Szlakiem Orlich Gniazd uczestnicy projektu poznają historię zamków
i warowni jurajskich, zwanych Orlimi Gniazdami. Zobaczą min. ruiny zamków w Bydlinie, Smoleniu, Rabsztynie, Ogrodzieńcu, Morsku, Mirowie, Bobolicach. Popołudniu w formie zabawy odbędą się mecz siatkówki i konkursy sprawności w jeździe na rowerze.
Dzień 13 – 23 lipca 2011 r. Przejazd z Siedlec do Bąkowa k. Kluczborka
Na tym etapie uczestnicy rajdu poznają historię mijanej nieopodal Jasnej Góry, która stała się symbolem waleczności Polaków podczas potopu szwedzkiego. Wieczorem poznają dzieje Kluczborka i ziem leżących na dawnym pograniczu polsko-niemieckim, dowiedzą się o działaniach powstańczych i walkach plebiscytowych w latach 1919-1921.
Dzień 14 – 24 lipca 2011 r. Przejazd z Bąkowa do Milicza
Mijając Syców uczestnicy projektu zobaczą typowe rozplanowanie późnośredniowiecznego miasta.
W Miliczu poznają dzieje tej miejscowości oraz zwiedzą pałac w stylu klasycystycznym i kościół
o konstrukcji szachulcowej (mur pruski) na planie krzyża. Wieczorem odbędzie się konkurs językowy związany z przebytą trasą.
Dzień 15 – 25 lipca 2011 r. Przejazd z Milicza do Nowej Soli
W Wąsoczu dowiedzą się o jednych z najstarszych stwierdzonych tu śladach obecności człowieka na ziemiach polskich pochodzących z epoki kamienia. Przejeżdżając przez Siedlisko uczestnicy projektu zobaczą ruiny zamku i poznają jego historię. Wieczorem nad Odrą młodzież będzie śpiewała polskie
i ukraińskie piosenki.
Dzień 16 – 26 lipca 2011 r. Pobyt w Nowej Soli
W Nowej Soli poznają historię miasta nierozłącznie związaną z warzeniem soli, zwiedzą muzeum, zobaczą najciekawsze zabytki. Wieczorem uczestnicy projektu spotkają się z władzami miasta, gdzie młodzież przedstawi dokumentację historyczno-kulturalną z realizacji projektu i opowie o swoich wrażeniach po rajdzie. Nastąpi wówczas uroczyste podsumowanie projektu.
Źródło: http://www.zsp1-elektryk.pl/
NORBLIN EVENT HALL
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?