Weź biznes w swoje ręce. Zakładamy sklep franczyzowy

Materiał partnera zewnętrznego
Nie musisz obawiać się o przyszłość, śledzić ogłoszeń o pracę, ani obliczać, czy stać cię na zakupy w osiedlowym sklepie. Możesz wziąć przyszłość w swoje ręce i poprowadzić ten sklep – w dodatku dobrze wyposażony i należący do uznanej marki!

Idea sklepów franczyzowych cieszy się dużym, i co szczególnie ważne – rosnącym powodzeniem. Jest bowiem prosta w realizacji, wiarygodna i pozwala bez ryzyka rozpościerać skrzydła własnego biznesu. W efekcie na każdym osiedlu, przy każdej większej ulicy pojawiają się sklepy sieciowe, otwarte od wczesnego rana do późnych godzin wieczornych, z dużym asortymentem towarów. I są to placówki prowadzone przez polskich przedsiębiorców, często osoby z naszego sąsiedztwa.

Choć prowadzenie takiej firmy wymaga zaangażowania, własnej pracy, inicjatywy i dobrych chęci, to jednak – jest możliwe dla wielu z nas. Tym bardziej że nie trzeba zaczynać od podstaw, a we wszystkich formalnościach pomoże sieć, której zależy na rozwoju każdej placówki. W efekcie przepis na własny biznes, na własny sukces – nie jest skomplikowany. Jak to zrobić – oto garść podpowiedzi!

Franczyza jest określeniem stałej i długookresowej współpracy między przedsiębiorcami: franczyzodawcą, który udostępnia franczyzobiorcy swoją wiedzę na temat prowadzenia firmy i markę, a więc sprawdzony pomysł na biznes, w zamian za opłatę licencyjną i franczyzową i zobowiązanie do przestrzegania zasad typowych dla marki. Udostępnia tym samym prawo do posługiwania się sprawdzoną nazwą handlową, udziela wsparcia, m.in. marketingowego i w ramach pomocy nadzoruje działalność franczyzobiorcy. W tym systemie ryzyko niepowodzenia w biznesie jest dużo mniejsze niż w przypadku samodzielnego poprowadzenia firmy. System jest popularny na całym świecie, a w Polsce działa kilkaset systemów franczyzowych, różniących się relacjami między stronami.

Tu właśnie tkwi sekret właściwego wyboru systemu: znaleźć najlepiej odpowiadające warunki, najlepsze podejście sieci do ajenta. Warto spojrzeć na zasady, będące unikalnymi rozwiązaniami sieci Żabka – wybór sprzyja pokazaniu typowych dla niej, a bardzo korzystnych dla ajentów cech systemu agencyjnego.
W nim wszystko rozpoczyna się od spotkania informacyjnego: w trakcie rozmowy przedstawiciela sieci franczyzowej z osobą zainteresowaną prowadzeniem sklepu wyjaśniane są zasady współpracy i wtedy właśnie okazuje się, że nie trzeba być absolwentem ekonomii na uniwersytecie, kupować lokalu na sklep, czy inwestować w jego wyposażenie. Dobry franczyzodawca dba o swoich partnerów i pozwala im na dobry start! Aby zatem – podtrzymując przykład – stać się ajentem Żabki czy Freshmarketu nie trzeba posiadać własnego lokalu (mimo że inne sieci tego wymagają). Nie trzeba też sięgać głęboko do portfela, bo ajent przystępując do sieci nie ponosi opłat wstępnych, licencyjnych, czy kaucji. I uwaga – najlepsze – sieć dostarcza też towar do sklepu, rozliczając się za niego dopiero wtedy, gdy ajent go sprzeda.

Sieć franczyzowa chce inwestować w indywidualny rozwój osoby zainteresowanej współpracą z nią: trenerzy w bardzo przystępnej formie przygotowują do prowadzenia sklepu i pozyskania klientów, a odpowiedni fachowcy w sieci nie tylko służą pomocą już po uruchomieniu sklepu, ale też wspierają go marketingowo. I nie tylko: przedsiębiorca – czyli ajent – otrzymuje w pełni wyposażony sklep z towarem, ma też zapewnioną opiekę logistyczną (stałe dostawy towaru) oraz wsparcie marketingowe. Tenże ajent wcześniej przechodzi pomyślnie proces rekrutacji i szkoleń, dzięki którym otrzymuje pełen zasób wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu nowoczesnego zarządzania sklepem.

Ważną cechą franczyzy w perspektywie własnego biznesu jest to, że sieć daje możliwość rozwoju i awansu. Mały sklep osiedlowy może stać się początkiem przygody z handlem. Mając już doświadczenie w sprzedaży i znając specyfikę sieci, może rozszerzyć swój biznes o kolejny sklep, sam zostać trenerem nowych ajentów lub partnerem ds. sprzedaży.

Przynależność do sieci daje ajentom również dostęp do know-how, jakiego nie mieliby prowadząc własny, niezrzeszony sklep. Sieć prowadzi badania, śledzi trendy, konstruuje strategie marketingowe w oparciu o wiedzę i doświadczenie wysokiej klasy specjalistów. Dzięki temu sklepy ewoluują zgodnie z oczekiwaniami rynku. Ponownie odwołując się do przykładu Żabki – jako lider formatu convenience, czyli małych, wygodnych sklepów – proponuje ona klientom nie tylko możliwość dokonania zakupów spożywczych, ale też skorzystanie z szerokiej gamy usług – od gastronomicznych po finansowe. Dlatego w zaprzyjaźnionym sklepie można także napić się świeżo parzonej kawy, zjeść coś ciepłego, a przy okazji opłacić domowe rachunki czy wypłacić gotówkę bez konieczności szukania bankomatu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto