Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Unia Europejska. Wykorzystaj szansę!

Redakcja
O polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej mówi Mikołaj Dowgielewicz, sekretarz stanu ds. europejskich i polityki ekonomicznej w MSZ, pełnomocnik rządu ds. polskiego przewodnictwa w Radzie UE .

Rozpoczynając w 2008 roku przygotowania do pierwszej polskiej prezydencji w Radzie UE, rząd polski podjął decyzję, że będzie to przewodnictwo ambitne, solidarne i efektywne. Cel uznaję za osiągnięty, o czym świadczą twarde dane: podczas przewodnictwa podpisano aż 53 unijne akty prawne oraz przyjęto łącznie 149 konkluzji, deklaracji, raportów, mandatów na poziomie Rady w jej poszczególnych formacjach sektorowych. W około 520 sprawach różnej wagi prezydencja polska zrealizowała postawione sobie zadania. To, że Polska dobrze wywiązała się ze swojej prezydencji, potwierdził nowy przewodniczący Parlamentu Europejskiego Martin Schultz, nazywając ją "najlepszą od 15 lat". Polskie przewodnictwo w Radzie UE jest dowodem na to, że pomimo zmniejszonych traktatem z Lizbony kompetencji prezydencja ma nadal znaczenie, i to zarówno dla bieżącego, jak dla strategicznego zarządzania pracami Rady.

Sześciopak Program prezydencji koncentrował się na trzech priorytetach: integracji europejskiej jako źródle wzrostu, Europie bezpiecznej oraz Europie korzystającej z otwartości. W ramach ich realizacji wymiernym sukcesem polskiej prezydencji było przyjęcie sześciu aktów prawnych, tzw. sześciopaku. "Sześciopak" służy wzmacnianiu dyscypliny finansowej w państwach członkowskich, zwiększeniu przejrzystości procesu decyzyjnego w koordynacji polityk gospodarczych w UE oraz wzmocnieniu zobowiązań rządów i parlamentów do przestrzegania wspólnie uzgodnionych polityk unijnych - w kontekście gospodarczych problemów strefy euro i całej Unii znaczenia "sześciopaku" nie da się przecenić. Mówiąc o sukcesach polskiej prezydencji, warto wskazać także na postęp w pracach nad wieloletnim budżetem Unii Europejskiej. Prezydencja zainicjowała bowiem merytoryczną debatę w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 - przeprowadziła szereg debat orientacyjnych, włączając do dyskusji szerokie grono podmiotów.

Szczyt Partnerstwa Wschodniego
Uznając rolę Polski jako lidera w obszarze stosunków ze wschodnimi sąsiadami, powierzono naszej prezydencji organizację Szczytu Partnerstwa Wschodniego. W przyjętej podczas warszawskiego szczytu deklaracji 32 delegacje państw członkowskich UE i krajów partnerskich oraz przedstawiciele instytucji unijnych podsumowali pierwsze dwa lata programu PW i podjęli decyzje ws. jego dalszej przyszłości, w tym dotyczące m.in. zwiększenia budżetu na działania PW, zakończenia negocjacji o umowie stowarzyszeniowej z Ukrainą, rozpoczęcia negocjacji umowy z Mołdawią i Gruzją, inicjatywy powołania Akademii
Administracji Publicznej PW w Warszawie. Deklaracja podkreśliła także m.in. zasadę uzależnienia pomocy dla Białorusi od wprowadzenia w tym
kraju właściwych reform demokratycznych.

Decyzje
Szeroki zakres kierunków działań polskiej prezydencji znalazł także wyraz w przyjęciu wielu dokumentów i decyzji, m.in. dotyczących zewnętrznego wymiaru polityki energetycznej UE, uchwalono deklarację ws. Europejskiego Funduszu na rzecz Demokracji oraz podpisano traktat akcesyjny z Chorwacją. Przyjęto również Pakt przeciwko narkotykom syntetycznym, osiągnięte zostało merytoryczne porozumienie w sprawie jednolitego patentu. Dużym sukcesem jest też zakończenie prac związanych z Europejskim Nakazem Ochrony, który obejmie ochroną ofiary na terytorium państw członkowskich.

Wiedza praktyczna
Sprawowanie prezydencji w Radzie UE pozwoliło efektywnie promować Polskę zarówno na forum państw członkowskich, jak i w świecie w sferze kulturalnej, gospodarczej i politycznej. Polska prezydencja wdrożyła efektywne mechanizmy współpracy z Europejską Służbą Działań Zewnętrznych. Przedstawiciele polskiego MSZ 14 razy zastępowali wysoką przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w kontaktach z państwami trzecimi. W tym charakterze
byłem pierwszym wysokim przedstawicielem UE, który wyraził poparcie dla Tymczasowej Rady Narodowej Libii.

Prezydencja zmieniła także oblicze polskiej administracji, której pracownicy zaangażowani byli w przeprowadzenie przewodnictwa. Poznanie procedur unijnych, prowadzenie konsultacji, przewodniczenie obradom i doprowadzanie do kompromisów to olbrzymia i praktyczna wiedza, którą polska administracja - już w charakterze negocjatora - będzie mogła wykorzystać w sprawnej realizacji narodowych interesów na unijnych forach. Polska nie tylko pełniła funkcję sprawnego,
odpowiedzialnego administratora, ale zajęła mocne stanowisko w dyskusji o dalszym rozwoju integracji i jej kierunkach, co podkreśliłem w moim berlińskim wystąpieniu. Cieszy, że wystąpienie to stało się istotnym punktem odniesienia w europejskiej debacie na temat przyszłości UE.

Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z Krakowa. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto